Home » Aktualności » Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sokolnikach we współpracy ze Szkolą Podstawową Specjalną w Tyblach i Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Turystyki w Sokolnikach w związku z przypadającym co roku 2 kwietnia – Światowym Dniem Świadomości Autyzmu, podjął działania informacyjne na terenie gminy Sokolniki. Uprzejmie prosimy o zapoznaje się z informacjami dotyczącymi Autyzmu.

Autyzm grafikaKwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu – zaburzenia, o którym nadal krąży wiele mitów. Liczba osób z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu wzrasta z roku na rok. Czy wiemy jednak czym tak naprawdę jest autyzm?

Definicje medyczne mówią, że autyzm to „całościowe zaburzenie rozwoju, rozpoczynające się wcześnie w rozwoju dziecka, przejawiające się jakościowymi zaburzeniami komunikacji, interakcji społecznych, zachowań, zainteresowań”. Ale co to dokładnie oznacza?

Autyzm może objawiać się w różny sposób, w zależności od stopnia głębokości
i natężenia objawów. Dzieci dotknięte tym zaburzeniem często przejawiają specyficzne trudności wychowawcze które przeszkadzają im w codziennym funkcjonowaniu zarówno w zaciszu domowym jaki w środowisku szkolnym, przedszkolnym, czego skutkiem jest wykluczanie ich z życia społecznego czy rodzinnego.

Dziecko ze spektrum autyzmu to dziecko:

  • które unika kontaktu z innymi, woli samotność, nie umie dzielić się z innymi swoim zachwytem czy zainteresowaniami, nie potrafi spontanicznie nawiązać kontaktu z drugą osobą, sprawia wrażenie, jakby przedmioty były dla niego ważniejsze niż ludzie,
  • to dziecko które często jest niemówiące, komunikuje się za pomocą okrzyków, pisków, pomruków, lub dziecko mówiące w sposób odbierany przez nas jako dziwny, wypowiadające słowa bez znaczenia, powtarzające każde słowo bądź zdanie które słyszy,
  • z którym trudno nam nawiązać kontakt wzrokowy,
  • które nie zawsze reaguje na swoje imię i słowa, często sprawia wrażenie jakby było „głuche”,
  • z ubogą mimiką i ekspresją twarzy, mające problem z odczytaniem naszych emocji, naszych gestów,
  • które czasem zachowuje się w sposób dziwny i niepokojący: np. kręci się w kółko, kiwa się, wprawia w ruch obrotowy przedmioty, biega na palcach trzepocząc rękami,
  • które ma trudności z rozumieniem reguł społecznych, przez co potrafi zachować się nieodpowiednio do sytuacji i miejsca, w którym się znajduje,
  • którego zmysły inaczej odbierają świat, pojawia się nadwrażliwość na dźwięki, światło, smak i zapach, nadwrażliwość na dotyk,
  • które ma swoje przyzwyczajenia, rytuały, szczególnie przywiązanie do jednej rzeczy lub zabawki,
  • u którego każda zmiana może wywołać paniczny lęk, niepokój, a wówczas reakcja jest tylko jedna – płacz, często agresja, krzyk, złość,
  • które przejawia zaburzenia zachowania – bywa agresywne wobec innych a także wobec samego siebie.

Wszystko to sprawia, że wychowywanie dziecka ze spektrum autyzmu jest niezwykle trudnym zadaniem dla rodziców. Poczucie bezradności, zagubienia, niespójność informacji, jakie otrzymują od lekarzy i różnych terapeutów, trudności z otrzymaniem jak najszybszej diagnozy, a później pomocy w zapewnieniu dziecku jak najlepszej terapii, często poczucie bezsilności i zwątpienia, kiedy nie widać efektów terapii, złość, frustracja – to ich chleb powszedni. Nie pomaga społeczne niezrozumienie – częste komentarze „jakie niewychowane dziecko”, krytyczne spojrzenia i szepty za plecami. „Ile razy można tłumaczyć że moje dziecko ma autyzm? Czy mam to sobie wypisać na czole za każdym razem, kiedy wychodzę z domu?”- to częste myśli towarzyszące rodzicom dzieci ze spektrum. Na autyzm „choruje” nie tylko dziecko- „choruje” cała rodzina.

Kontakt z dzieckiem z autyzmem bardzo często wywołuje w nas strach- jak się zachować, jak do niego mówić, przecież jest dziwne, nieprzewidywalne, a co mam zrobić jeśli nagle rzuci się na mnie i zacznie bić? Lepiej uciekać, unikać. Ten lęk najczęściej wynika z niewiedzy, a prowadzi do pogłębienia izolacji społecznej dziecka
i rodziny.

Nie bójmy się osób z autyzmem! Spróbujmy je poznać i zrozumieć!

Aby zwiększyć świadomość i wiedzę na temat osób ze spektrum autyzmu, inicjowane są liczne kampanie np. „Zaświeć się na niebiesko”. W ramach akcji ważne budynki w miastach są podświetlane na niebiesko. Także każdy z nas może aktywnie włączyć się do akcji np. poprzez założenie niebieskiego ubrania.

W przypadku podejrzenia występowania u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu, można zgłaszać się do:
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokolnikach – Parkowa 6/lok. 3, 98-420 Sokolniki,
Fundacja JiM– ul. Tatrzańska 105, 93-279 Łódź, Poland,
Centrum terapii i Autyzmu w Łodzi Navicula – autyzm – nikt nie chce być sam- Cedry 2, 90-001 Łódź.

Sygnały autyzmu

 

Harmonogram wypłat

Świadczenia rodzinne
24.05.2021 r.

Świadczenie wychowawcze (500+)
25.05.2021 r. 

Poradnik Seniora na czas pandemi logo
Pomoc psychologiczna logo
Logo projektu czyste powietrze
Dobry start logo
Rodzina 500 logo
KDR logo
Zoom in Regular Zoom out
Empatia
Logo fundacji Wawel