Home » Aktualności » Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sokolnikach we współpracy ze Szkolą Podstawową Specjalną w Tyblach i Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Turystyki w Sokolnikach w związku z przypadającym co roku 2 kwietnia – Światowym Dniem Świadomości Autyzmu, podjął działania informacyjne na terenie gminy Sokolniki. Uprzejmie prosimy o zapoznaje się z informacjami dotyczącymi Autyzmu.

Autyzm grafikaKwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu – zaburzenia, o którym nadal krąży wiele mitów. Liczba osób z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu wzrasta z roku na rok. Czy wiemy jednak czym tak naprawdę jest autyzm?

Definicje medyczne mówią, że autyzm to „całościowe zaburzenie rozwoju, rozpoczynające się wcześnie w rozwoju dziecka, przejawiające się jakościowymi zaburzeniami komunikacji, interakcji społecznych, zachowań, zainteresowań”. Ale co to dokładnie oznacza?

Autyzm może objawiać się w różny sposób, w zależności od stopnia głębokości
i natężenia objawów. Dzieci dotknięte tym zaburzeniem często przejawiają specyficzne trudności wychowawcze które przeszkadzają im w codziennym funkcjonowaniu zarówno w zaciszu domowym jaki w środowisku szkolnym, przedszkolnym, czego skutkiem jest wykluczanie ich z życia społecznego czy rodzinnego.

Dziecko ze spektrum autyzmu to dziecko:

  • które unika kontaktu z innymi, woli samotność, nie umie dzielić się z innymi swoim zachwytem czy zainteresowaniami, nie potrafi spontanicznie nawiązać kontaktu z drugą osobą, sprawia wrażenie, jakby przedmioty były dla niego ważniejsze niż ludzie,
  • to dziecko które często jest niemówiące, komunikuje się za pomocą okrzyków, pisków, pomruków, lub dziecko mówiące w sposób odbierany przez nas jako dziwny, wypowiadające słowa bez znaczenia, powtarzające każde słowo bądź zdanie które słyszy,
  • z którym trudno nam nawiązać kontakt wzrokowy,
  • które nie zawsze reaguje na swoje imię i słowa, często sprawia wrażenie jakby było „głuche”,
  • z ubogą mimiką i ekspresją twarzy, mające problem z odczytaniem naszych emocji, naszych gestów,
  • które czasem zachowuje się w sposób dziwny i niepokojący: np. kręci się w kółko, kiwa się, wprawia w ruch obrotowy przedmioty, biega na palcach trzepocząc rękami,
  • które ma trudności z rozumieniem reguł społecznych, przez co potrafi zachować się nieodpowiednio do sytuacji i miejsca, w którym się znajduje,
  • którego zmysły inaczej odbierają świat, pojawia się nadwrażliwość na dźwięki, światło, smak i zapach, nadwrażliwość na dotyk,
  • które ma swoje przyzwyczajenia, rytuały, szczególnie przywiązanie do jednej rzeczy lub zabawki,
  • u którego każda zmiana może wywołać paniczny lęk, niepokój, a wówczas reakcja jest tylko jedna – płacz, często agresja, krzyk, złość,
  • które przejawia zaburzenia zachowania – bywa agresywne wobec innych a także wobec samego siebie.

Wszystko to sprawia, że wychowywanie dziecka ze spektrum autyzmu jest niezwykle trudnym zadaniem dla rodziców. Poczucie bezradności, zagubienia, niespójność informacji, jakie otrzymują od lekarzy i różnych terapeutów, trudności z otrzymaniem jak najszybszej diagnozy, a później pomocy w zapewnieniu dziecku jak najlepszej terapii, często poczucie bezsilności i zwątpienia, kiedy nie widać efektów terapii, złość, frustracja – to ich chleb powszedni. Nie pomaga społeczne niezrozumienie – częste komentarze „jakie niewychowane dziecko”, krytyczne spojrzenia i szepty za plecami. „Ile razy można tłumaczyć że moje dziecko ma autyzm? Czy mam to sobie wypisać na czole za każdym razem, kiedy wychodzę z domu?”- to częste myśli towarzyszące rodzicom dzieci ze spektrum. Na autyzm „choruje” nie tylko dziecko- „choruje” cała rodzina.

Kontakt z dzieckiem z autyzmem bardzo często wywołuje w nas strach- jak się zachować, jak do niego mówić, przecież jest dziwne, nieprzewidywalne, a co mam zrobić jeśli nagle rzuci się na mnie i zacznie bić? Lepiej uciekać, unikać. Ten lęk najczęściej wynika z niewiedzy, a prowadzi do pogłębienia izolacji społecznej dziecka
i rodziny.

Nie bójmy się osób z autyzmem! Spróbujmy je poznać i zrozumieć!

Aby zwiększyć świadomość i wiedzę na temat osób ze spektrum autyzmu, inicjowane są liczne kampanie np. „Zaświeć się na niebiesko”. W ramach akcji ważne budynki w miastach są podświetlane na niebiesko. Także każdy z nas może aktywnie włączyć się do akcji np. poprzez założenie niebieskiego ubrania.

W przypadku podejrzenia występowania u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu, można zgłaszać się do:
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokolnikach – Parkowa 6/lok. 3, 98-420 Sokolniki,
Fundacja JiM– ul. Tatrzańska 105, 93-279 Łódź, Poland,
Centrum terapii i Autyzmu w Łodzi Navicula – autyzm – nikt nie chce być sam- Cedry 2, 90-001 Łódź.

Sygnały autyzmu

 

Harmonogram wypłat

Świadczenia rodzinne
22.07.2021 r.

Świadczenie wychowawcze (500+)
23.07.2021 r. 

Poradnik Seniora na czas pandemi logo
Pomoc psychologiczna logo
Logo projektu czyste powietrze
Rodzina 500 logo
KDR logo
Zoom in Regular Zoom out
Empatia
Logo fundacji Wawel